torsdag 14 januari 2021

Hejsan 💚

Har precis lÀst Fnulans blogg, dÀr hon skrev om sitt legobygge tillsammans med sitt barnbarn...ett fint Elsa slott. Lite konstigt att jag lÀste detta nu dÄ jag i gÄrkvÀll tÀnkte att jag skulle skriva om mannens nya "snöa in sig grej"...ja just legobygge. Men i gÄrkvÀll kÀnde jag att det var mer lÀge med en film Àn att blogga sÄ det blev tvÄ timmar med den ganska kassa filmen The midnight sky istÀllet...med facit i hand sÄ hade lite legobloggande varit mer givande.

I julas fick barnbarnen en del lego och dÄ pratade mannen om för dom att vi har mÀngder av lego. Riddarborgar, slott, flygplatser, rymdstationer, rymdskepp osv. NÄgra dagar efter jul nÀr barnbarnen var hÀr för att smasha pepparkakshuset sÄ tog vi tsm med barnbarnen fram allt lego. Vi har mycket lego...mÀngder av lego.

Mannen stÄr för byggandet och jag för suckandet... Allt lego Àr i "stora rummet" nu och gud nÄde honom om jag ser en legobit i tv rummet haha. NÀ det Àr sÄ skönt att allt Àr dÀr inne och jag kan stÀnga dörren om det sÄ jag slipper se det. Som sagt sÄ stÄr mannen för bygget...sjÀlv tycker jag det Àr svin trÄkigt att bygga lego iaf efter beskrivning. Men visst hjÀlper jag honom att leta bitar och jag har sorterat legot efter fÀrg i stora backar, smÄ detaljer för sig och diskat av alla bottenplattor...snÀll fru jag Àr.





Detta Àr bara en del av alla byggen som nu invaderat vÄrt "stora rum".
Jag lĂ€ngtar till helgen dĂ„ barnbarnen kommer hit och ser vad deras morfar har byggt i hop sen de var hĂ€r sist. 

HÀr Àr min lista pÄ hur jag överlever min lego tokig man.

1. AvsÀtt en plats i hemmet för lego, dÀr och ingen annanstans fÄr han ha sitt lego.

2. Var den snÀlla frun och var behjÀlplig nÀr han inte hittar just den legobiten som behövs nu. Smek hans huvud lite lÀtt samtidigt som du lÄtsas att du letar nÀr du lutar dig över honom, har du tur hittar du biten mitt framför er.

3. Kommer han inte nÀr du kallar att det Àr mat sÄ skit i honom, Àt sjÀlv medan du scrollar pÄ mobilen. Njut av lugnet men stÀng först dörren om legorummet sÄ du slipper höra skramlet av lego nÀr han öser runt legot i backarna. Och det Àr faktiskt han som fÄr Àta sin mat uppvÀrmd.

4. Beröm honom nÀr ett bygge Àr klar...dÄ blir han glad.

5. NÀr han lagt upp ett bygge pÄ instagram sÄ var snabb med att gilla det...dÄ blir han Ànnu gladare.

6. En glad legobyggande man faktiskt guld vÀrt för man fÄr Tv för sig sjÀlv.

7. Du kan lÀsa din bok utan att bli störd av nÄgon som vill dra ut dig pÄ kalla promenader.

Lego i all Àra men nu lÀngtar jag efter lite vÄrkÀnningar.

Kram💚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar