onsdag 2 oktober 2019

Välkommen oktober...du är inte ett dugg efterlängtad men eftersom du nu är här får jag göra det bästa av dig.....blogga om sommaren istället hehe.

I somras så var vi som vanligt en runda i stugan på Öland. Det är inte vår stuga utan vi bara lånar den och så passar vi på att umgås och hjälpa husvärden med lite saker. Stugan är oisolerad, utan vare sig värme, vatten och toalett. 
Har egen nyckel så vi fixar allt bekvämt inne hos husvärden. All mat lagar och äter vi tillsammans med husvärden. Fast i bland är vi bekväma och hämtar mat på lokala pizzerian, men jag kan dessvärre inte lovorda deras mat längre. Ni vet när något blir för stort, för bra och för kända så kan de inte leva upp till det och leverera samma goda mat längre....så synd för jag saknar deras goda mat med det lilla extra och deras service som förr var bättre än bäst. Ett ställe som jag aldrig blir besviken på är Böda Fisk & Rökeri i Böda hamn.....de har alltid bra fisk och de vet vad service är. 



Nog om maten nu.... för det är inte därför vi drar långväga till Öland för att bo i en gammal stuga utan någon bekvämlighet alls. Vi drar dit för sällskapet såklart men även naturen, havet och stränderna lockar...stillheten är otrolig och vi har våra små ställen som nästan är folktomma. Ställen där tiden stått still och väder och vind gjort sitt. Något ställe är en samfälld och därmed privatägd....och ja vi får vara där. Wow är väl mitt bästa ord för att beskriva känslan där men samtidigt så ruvar det något mörkt över den lilla viken (vet iofs inte om det är en vik) det mörka vattnet, de söndervittrade gamla fiskarstugorna och ekorna. 



På vägen dit kör man mot världsände känns det som...vägen är ingen väg utan mer en igenvuxen markväg och med kossorna fritt sidan om vägen. 



Ett annat ställe en bit i från stugan är så vacker med sina stenar, gamla ekor och gamla båt saker och de små fiskestugorna med sina vasstak. Här är vi alltid när vi hälsar på och det är en plats som ger energi.






Böda hamn är också så fint och som sagt där köper vi alltid rökt fisk och rökta räkor när vi är och hälsar på. En av de vackraste platserna på norra delen av Öland. Byxelkrok i solnedgången är bara ett måste men dit hann vi inte i år. Södra delen är vi mer sällan på sen barnen blev stora och slutade följa med oss. Nu kör de själv till Öland och hälsar på, sover gärna i tält på gräsmattan. Lådbilslandet och Ölands djur o nöjespark lockar de små haha. Är inget som lockar oss gamlingar så de får gå dit med sina föräldrar. Men Trollskogen är mysig även om jag saknar den som den var förr, för många år sedan innan den blev så tillrättalagd och turistig. Tyvärr har Trollskogen i mina ögon tappat mycket av sin charm. 

Ölands skördefestival var i helgen men vi hade ingen möjlighet att åka dit i år. Saknar inte den det minsta för det är bilköer, trafikstockning, galna folk som ska fram till varje pris fast allt står still, kö på bron dit och kö på bron hem. Saknar dock det lokala utbudet som vi brukar köpa av bla honung. Och så saknar vi såklart själva Öland.

Nog för jag sällan skriver dagsfärskt men att vänta så här länge var nog i längsta laget även för mig....bättring lovas... inte för jag tror inte jag kan hålla nåt sånt, men ändå. Andan måste falla på plats för att jag ska hitta den där lilla glimten som sen kan bli ett litet inlägg. 

Tack för du läst ända hit om vår lilla tripp till stugan på Öland. Skriv gärna om du har något favorit ställe på Öland. Kul att hitta nya platser.



Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar