lördag 5 oktober 2019

Hade tänk skriva om vår kräftskiva vi hade för ett ex antal veckor sen men vad är det liksom att skriva om den? 

Alla kräftskivor ser likadana ut...kräftor och snaps eller nubbe som flertalet svenskar nog säger. Man sjunger lite till snapsarna....det ska vara om kräftans väg till magen och snapsens väg till strupen. Nånstans på vägen möter kräftan Emil som ränner till spritbolaget och Bamse och lille Skutt har lite kul eller vad de nu kan tänkas hitta på... Jag är nu så gammal att de snapsvisor vi har på våra fester är mycket ordentliga och rumsrena...jag kan skämmas livet ur mig annars, bli högröd i plytet och komma av mig mitt i texten om det blir för magstarka visor... Tänk om ens vänner tror jag är högröd och hakar mig pga spriten...alltså...som jag skulle skämmas då...... 

Det bästa med att anordna en kräftskiva är själva förberedelsen...förarbetet är viktigt och utan rätt tänk så kan det lätt bli en torr och tråkig fest...

Gästerna...det är viktigt med rätt kategori av gäster...tråkisar gör det bäst i att stanna hemma om jag nu får vara så elak. Men jag lider (en lidande värdinna är ju inget skoj eller?) så av att se att mina gäster tycker det är en tråkig fest men gör samtidigt inget för att hjälpa till att liva upp den. Alltså bör gästerna vara väl införstådda att kommer man till oss på fest så får man acceptera att ha skoj och lämna sitt tråkiga jag hemma...finns så många andra dagar på året att vara en tråkis på...

Maten i sig är mindre viktigt för mig, bara jag får kräftor och jägermeister så klarar jag mig bra. Övriga får gärna grilla eller ha annat med sig. När det är kräftskiva hos oss tar alla med sig sin egen mat och dryck...alltid...det är sen gammalt...mycket gammalt. Vi tänder givetvis upp grillarna och såklart bjuder vi på en hel del...bla lite sprit. Kaffe med dopp och massor av snask ingår också i vår inbjudan. Nu hörs det som vi bara dricker alkohol och det gör vi också men sällan mängder och de gånger någon blivit riktigt full kan räknas på mina högra hand..tänk då på att jag är gammal och haft många fester... Och vi tvingar ju såklart aldrig någon att dricka alkohol. Brukar för den delen ha många goda alkoholfria alternativ att bjuda på.


Men innan vi kommer så här långt som till mat och dryck har vi satt upp tält på pooldäcket, bord, stolar, musik, lampor och dekorationer i mängder. Dekorationer är mycket viktigt för mig och jag behöver minst en dag för att dekorera så som det ser ut i min skalle och sen ska vi inte snacka om "småpillet" och finliret ...ja...ni vet det där finliret liksom....det som man tror sig göra festen... 
Snapsvisor är ett måste...tycker iaf jag..ger skön stämning vid bordet.




Ett fotobås är a och o.... jag har blivit beroende av att ha ett sånt på våra fester. Fatta så skoj det är när folk släpper loss, glyttar sig och blir förevigade. Fotona får sen gästerna ta med sig hem. En kopia blir här och någon gång ska jag samla alla i ett album..fest för fest...kul att se tillbaka på. Man kan med fördel hänga upp fotona tagna under kvällen i en ljusslinga...mycket trevligt...



Jag är en person som gärna vill att det händer något på festerna...att sitta still vid bordet timme efter timme är inte min melodi... Nä.. jag behöver ös..fart och fläng och mer än gärna lite dans...själva dansen behöver inte var snygg och i takt osv utan viktigaste är att man tillsammans dansar...alla i en klunga går bra och i en ring går jättebra...ja ni fattar....all rörelse är bra rörelse sägs det ju och så även på en fest. Nu kan ju inte alla älska att dansa, det fattar ju jag också men hos oss behöver man inte skämmas för att man inte kan eller gillar att dansa...efter några snapsar och nåt glas vin så är det ändå ingen som bryr sig utan dansar glatt precis som man vill... Jag kan inte dansa, har noll takt men jag bjuder gärna på det för när man väl kommit igång är det faktiskt kul. Fast inte om du frågar mannen......

Kräftor är ett kapitel i sig och man kan tycka vad man vill om dom där röda delikatesserna...jag älskar kräftor...men man får låta bli att tänka var de har levt och vad de har ätit. Och man får inte glömma att dra av bajssträngen... Alltså fy f*n för vilka tankar det ploppar upp i ens skalle när man sitter där med sina röda kräftor, spiller ner sig med dill spad och skvätter kräftsaft på bordsgrannen.... Kräftavskräde är ingen vacker syn och att koka buljong eller soppa på det finns inte i min värld. 


Att ha ett finger med väderguden en kräftskivekväll är mycket viktigt för en kräftskiva bör vara utomhus, i uterum eller i tält....om det är för att det grisas så mycket med kräftspad eller för att det helt enkelt är trevligare att sitta utomhus än inomhus..jag vet inte....men jag vet att kräftskivor oftast är mycket trevliga. Till vår kräftskiva är jag glad för vi satte upp vårt stora tält för väderguden var inte på vår sida.....


Så nu vet ni alla fall om hur en typisk kräftskiva hos oss är, att snapsen är viktig för utan snaps inga kräftor ;)....dock inte sagt att det måste var alkohol i snapsen, viktigt att alla dricker (och äter) det de själv vill. Dekoration och fotobås är A & O för mig. Men det viktigaste av allt är att Du som gäst är viktig för festen...annars hade man ju inte bjudit dig. Så glöm inte att gästen gör festen......
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar