tisdag 9 april 2019

Ledig dag....

När mannen gick upp i morse låg jag kvar och tänkte...bara fem minuter till....och vaknar 1,5 timme senare...jippi där försvann typ halva dagen...

Hatar att äta frukost men nybakat frukost bröd går alltid hem så det blev bröd i långpannan....så gott. Medan jag väntade på att brödet skulle jäsa sina två gånger så planterade jag lite blomskott som fått rötter och så sådde jag en jäkla massa frö av olika Luktärt. 

Jag misslyckas oftast med mina Luktärtor, de blir rangliga, små och fulla av bladlöss....ja jag tänker på alla nyckelpigor som får massor av mat.... Lagom till jag skulle äta frukost hämtade jag en bok om odling som stod i bokhyllan...aldrig öppnad så jag har aldrig tittat/läst i den.  Boken heter Nybörjarens lata trädgård och på sidan 39 står det om just luktärtor. Jaja jag har gjort många fel när jag sår luktärt och när de stackarna växer upp. En och en har de såtts och en och en har de fått växa upp. Inte konstigt att de inte vill trivas hos mig. Tänk om jag öppnat boken innan och läst just denna lilla text...då hade jag fått lyckliga, glada och romantiska luktärt....kärlekskranka som de är.


Det har varit oförskämt vackert aprilväder den senaste veckan och våren är i full gång, det blommar och spirar precis överallt. Humlorna surrar och hunden jagar dom. 
Jag som längtat ihjäl mig efter våren och just denna tiden i april är så jävla trött på fint väder som tvingar ut en i trädgården och i år är nog första gången jag inte har nån längtan efter sol, värme och trädgårds röj. Något är sjukt fel alltså.... I och för sig är det mesta trädgårds röjet fixat redan och det är "bara" det stora kvar så som....byta ut söderblåsta plank runt altanen, ogräsätika hela pooldäcket och övriga träsaker och så starta upp poolen. Givetvis ska alla utemöbler tas fram och ställas i ordning och så allt småfix med det men det är ingen jäkt med det för så mycket annat ska fixas först. Glömde tvätta av alla fönster runt poolen....slavgöra så det förslår alltså. För första gången förstår jag vad mannen menar när han snackar om allt som hänger över oss. Sen till hösten är det samma sak fast omvänt...suck.....

Jag ska ge mig på att odla lite mera matnyttigt i år då jag de senaste 15 åren endast odlat sallad, rädisor, tomat, paprika, chili och olika kryddor uppe på altanen och på pooldäcket i krukor. Jag älskar att skörda men hatar att så och odla och hela proceduren fram till skörden. Knäppt för i vår "ungdom" odlade vi massor av det mesta ätbara men sen tog orken slut till det och det blev mest till för skojs skull som räcker till en och annan middag som vi odlar. Nu pyr en längtan av mer egen producerat men det är så motigt att komma igång. Jag kan och är bra på odling men...ja suck det är ju den där biten fram till skörden som är så förbannat tråkigt. Prövade odla i pallkragar för några år sen och det sket sig rejält då det krävdes betydligt mer vattning än när man odlar på friland. Ska dock ge pallkrage odlingen en chans till och så hoppas jag att jag finner lite inspiration i odlandet så jag kan glädjas åt att skörda i sommar och höst. Just nu är mitt gamla grönsaksland föga imponerande.....


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar