måndag 8 april 2019

I många år har vi haft vårt sovrum rakt under hela husets fläktsystem som finns på taket rakt ovanför. Mannen har klagat, stört sig som tusan på att fläkten stört honom på nätterna. Jag har låtsats att jag inget hört men självklart har jag också hört fanskapet. 

Mannen har velat byta sovrum i flera år men jag har vägrat då jag älskade vårt sovrum där vi hade lyxen att få vakna av morgonsolens strålar som på något mystiskt sätt letade sig igenom mörkläggningsgardinerna. 
I höstas gav jag med mig och jag valde ett bra tag mellan de två rummen som var lediga. Det blev det lila rummet. Det tömdes helt på precis all inredning tom garderoben åkte ut, annars hade vi inte fått plats med sängen. Då vi inte kunde hitta någon tapet eller färg vi kände wow för så behåll vi den lila färgen på vägarna och så även de lila gardinerna. 

Redan efter första natten hade jag hittat hem, fann ett lugn i rummet jag inte upplevt i vårt andra sovrum. Vi var rörande överens om att behålla den lugna behagliga lila färgen och hålla sovrummet så avskalat vi kunde. Behöll de tavellister som satt där och fyllde på med tre till så det blev en helhet. Två svarta byråar blev våra sängbord, tre gamla köksstolar blev avstjälpningsplatser och en lång svart Ikea gardinstång sattes upp för upphängning av skärp, filtar, sjalar och smycken. På golvet står två 80-tals tavlor som jag älskar fast de varit så hatade i dagens samhälle. På golvet ligger det en trasmatta. På tavellisterna har jag satt upp lite personliga saker som betyder något för oss. Vårt gamla sängöverkast får leva vidare.... älskar det precis lika mycket nu som då det köptes 1987.







Vårt sovrum blev vilsamt och rofyllt, inte belamrat med saker och möbler. Och det bästa av allt är att det är tyst....iallafall än så länge för snart tror jag vi kommer att få vakna till fågelsång.....

Nu saknar jag bara något att ha på väggen ovanför våra huvud och en annan taklampa sen är rummet helt perfekt. Får fundera vad vi har i våra gömmor då jag har bestämt att vi inte får köpa något nytt till sovrummet utan ta vad vi har hemma. 


Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar