tisdag 23 april 2019

Hej fina du som tittar in här. 

Hann inte med att önska dig en Glad Påsk så får önska dig en fortsatt fin vårvecka istället. Hoppas du hann njuta av det vackra vädret, att du var lediga från jobb och andra måsten. Själv jobbade jag såklart helg och inte fick man semester alla dagarna heller, bara påskafton...det suger. Jag lekte offer ett tag, bet i hop och utförde mina plikter medan andra var lediga, degade i soffan, grillade, startade poolen, myste med hemkommet långväga barn. Påskpyntet här hemma har bestått av tre träkycklingar...jag tappade liksom sugen på påsken när jag nekades semester alla dagarna. Å andra sidan har jag rensat ut det mesta av påsksakerna, hade inte mycket men ändå. 


Påskfest som sig bör på påskafton....i år hos ena dottern. Traditionell påskmat....gott och lite mera gott i form av en blå härlig tårta. 



När det är påsk så är ett måste att påskharen kommer med ägg och presenter eller hur? Jag har följt lite inlägg på instagram om just godisäggen och gåvornas storlek/prisklass. Det har varit ett roligt tidsfördriv att läsa hur folk gör och vad de ger. Alla är vi olika och har olika förutsättningar att ge. Och MÅNGA är som jag, ger gärna men något litet och prisvärt och bara lite godis. Och miljötänket är stort...återanvändningen av pappägg är stor...sann glädje alltså. Här fick barnbarnen återanvända pappägg som var kvar efter utrensningen av påsksakerna....de enda hela pappäggen haha. Ingen av barnbarnen led av att det stod moster eller morbrors namn i äggen. I varje ägg fanns det en klubba, en tablettask och en minipåse godisnallar. Presenten var ett prinsessdiadem med spira för under 30 kr/st. Precis lagom enligt mig. 



Hur gärna man än vill så finns det ingen anledning att överösa barnen med presenter och godis bara för att "alla andra" gör det. Det är vi vuxna som sätter gränserna för vad som ges, barnen blir glada för det lilla. Svårare är det om det ges presenter "i tid o otid", då bygger vi upp en förväntan på barnen och de vill bara ha mer och dyrare. Detta är min åsikt och du behöver såklart inte hålla med mig. Men jag är för att  bara ge lite och definitivt inget dyrt. Att få leta efter påskägg och påskpresenten är nästan det roligaste ändå för barnen. 


Egentligen älskar jag påsken då den ger mig så mycket glädje och hopp om våren, sommaren och hela den här halvan av året som jag älskar så mycket. I år har jag inte alls haft samma känsla...tror det bottnar i när jag blev nekade semester alla dagarna. Jag hade sett så mycket fram emot att få vara ledig en vecka när våra närmaste var lediga, att umgås och får rå om varandra. Att njuta vid frukosten tsm med sonen som kört ner...ja ja jag ska ju inte klaga...fick iaf en hel frukost tillsammans med honom till lunch på påskafton..... Finns nog inget bättre än långa frukostar med de vuxna barnen där vi snackar om diverse saker <3.

Påsken är över, den var fin, vädret var strålande, poolen blev startad, jag svettades satan på jobbet, tidiga mornar, sena kvällar, delad tur och en förkyld man.  


Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar