onsdag 17 april 2019

Björnbären anfaller

Tanten har bestämt sig....efter någon kvarts grävning i den igenvuxna köksträdgården gav jag upp. Jag skiter helt enkelt i den i år..... Fröerna klarar sig utmärkt i sina påsar till nästa år. Potatisen får växa i plantjords påsar som får bo i de där förbannade pallkragarna mannen skaffat till mig. Mannen har ändå skaffat dom till mig....pallkragarna alltså för potatisen köpte jag själv i en handelsträdgård, alltså känns det schyst att några kommer till användning.

När jag stod där ute i den härliga förmiddagssolen och tittade på det lilla jag åstad kommit kändes det så tröstlöst, vidrigt å jobbigt och inte ett dugg intressant att odla igen. Bestämde då att köksträdgården får helt enkelt bli ett sommar, höst och vinter projekt att fixa...göra om helt och göra rätt från början. Tänka ut vad jag vill ha, hur jag vill ha det, gräva upp hallon och vinbär för att börja om, låta mannen köra med jordfräsen, kratta och plana ut...det här sista ligger vill på mig haha. Gångar, stenplattor, pallkragar, nya ställen till bärbuskarna osv. Inget skoj alls tycker jag eftersom jag vill skörda först och sen låta allt vara tills nästa skörd haha.  

Tyvärr har vi ett växande problem där och det är att björnbärsbuskarna anfaller.....de ploppar upp överallt....frodas som en vidrig vinterkräksjuka....sprider sig överallt.... 
Jag älskar björnbär men detta är fan bara för mycket, de har till och med under vinter (läs många vintrar) letat sig fram till våra amerikanska blåbärsbuskar så två av dom liksom är inhuldad i björnbärsbusken....tänk er en skräckfilm, en taggig buske tuggar sig i en oskyldig buske och där i mitt i taggbusken sitter den snälla busken och piper hjälp mig.........


Potatis av sorten Verona som jag ska för odla...helst för några veckor sen men då hade jag inte köpt dom än =P.


Har även inhandlat en potatis som heter Pentland Javelin som jag också tänkt för odla. Ska bara göra ett gäng tidningspapperskrukor att sätta dem i, blir lättare att hantera sen när potatisen ska ner i jorden i säcken. 

Nu ska jag drömma mig bort till min framtida köksträdgård och till de där dubbla hinkarna med plock hål till potatisodling........

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar