torsdag 31 januari 2019

Vårt hus är stort, numera alldeles för stort för oss. Jag har en vision om att varje vinter rensa ut här hemma. Skrymslen och vrår ska gås igenom och 1/3 del av våra saker vi aldrig använder ska rensas bort. Efter fler vintrar har vi bara kommit till de tre största ungarnas saker och för exakt två år sen blev det rejält utrensat med ca 30 svarta stora sopsäckar med diverse leksaker, mjukisdjur och krimskrams och en ofantlig mängder med kartonger med skolböcker....som ingen tittat i sen de fick hem dom till skolavslutningarna.

Denna vinter har jag bara kommit till tanken att jag ska rensa. Det är så drygt.....


Varför rensa bort så mkt då? Jo för det första så vill jag inte att barnen eller mannen ska behöva ta tag i allt vi har om jag skulle bli sjuk eller gå bort.....synd mannen inte har samma tänk ang uthuset. Har liksom fått upp ögonen lite på att ingen annan tycker det är skoj att ta tag i någon annans saker. Och bara tanken om hur mycket det finns att gör hos visa får ju en till att vilja vara en struts som kör ner huvudet i sanden. 


Och för det andra så kommer vi troligtvis att flytta till mindre hus med mycket mycket mindre trädgård. 200 kvm boyta ska bantas ner till 60 kvm. Det gör man inte på tre månader utan det ska vara fixat och klart den dagen vi hittar vårt blivande hus eller om huset kommer som en blixt från klar himmel.


I helgen började vi ta tag i en äldre släktings lägenhet och även om lägenheten är liten och det är ca 7-8 år sen släktingen flyttade dit så jävlar i hoppet vad där är saker. Öppnar jag dörren till vårt ena rum får jag panik över alla backar och kassar som står där i från helgen. Jag vill inte se dom och jag vet inte ens var jag ska göra av med allt när det är diskat.....


Hur går man tillväga då för att mest effektivt rensa undan? Please tell me....


Jag kör i bland metoden med att rensa/röja i tio minuter på ett bestämt ställe. Det brukar gå super bra...ända tills något annat roligare kommer emellan....


Det hjälper iaf inte att man sitter här och beklagar sig. det är något som är säkert.... Det är bara han
dling och svarta sopsäckar som hjälper....och en å annan tur till tippen.





Saker som numera står i backar här hos oss....


Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar