tisdag 6 oktober 2020

Hej denna ljuva sensommar förmiddag.

Många säger att hösten är här men som den största motståndaren till höst säger jag sensommar....alltid sensommar. Höst är det när det blir kallt, regnigt och ruskväder. Nu är vädret bara varmt, soligt, ljuvligt, underbart och ja alldeles alldeles underbart. Alltså ingen höst utan sensommar. Metrologiskt sätt har vi fortfarande sommar.... 

Tids nog kommer den där riktiga hösten med sitt regn å rusk, löven som far runt och vrålar efter en uppräfsning och så kylan som tvingar en att skrapa is från bilrutorna och tassa försiktigt från bilen till jobbdörren om man inte vill slå ändan i backen... Där har ni det jag kallar höst.... 

Jag har hunnit göra sensommar fint hela två gånger redan vid vår ingång och även satt lite fint vid parkeringen....i bland händer det.  

Förövrigt lever vi i en ständigt byggröra där ute och vi är mer ute på vår lediga tid än inne. Hösten närmar ju sig och det gäller att ta tillvara på varje sensommar dag att bygga på.

Vi började göra om vårat pooldäck i våras och i somras (mer om det i ett annat inlägg) och under sommarens gång föddes det lite nya planer om vår vilda trädgård. Då började vi träta om vårat ena äppelträd skulle få vara kvar eller tas bort. Äppelträdet med de perfekta grenarna att hänga upp korggungor/hänggungor i. Det var bara jag som ville bevara trädet och tillslut fick jag ge med mig. Jag ville bygga in det i det nya trädäcket....blankt nej från alla haha. Mannen lånade en traktor, körde genom häcken, över stora fd gräsmatta och numera äng och fram till pile häcken in mot  trädgården. Han drog upp massor av buskar, små träd, en stor syrenbuske och äppelträdet. Trädet kämpade inte emot ett dugg utan bara följde med med rot och allt. När mannen sågade i det visade det sig var genomruttet.... Tur jag lät mig besegras för hu så hemskt om någon skadats om trädet trillat/smällt av.


Nu bygger vi ett stort stort trädäck där äppelträdet stod och vi har tagit ner glaspartierna på pooldäcket och bygger samman dessa. Glaspartierna ska upp igen såklart. Till våren ska vi ta bort stenplattorna på altanen och fortsätta lägga trädäck där. Ev blir det ett enkelt halvöppet uterum där. Detta blir stort, tar ofantligt mycket tid men vi är övertygade om att detta blir toppen. Jag är glad om vi är klara vid denna tiden nästa år.

Jag ser framför mig hur kaprifol och klematis slingrar sig upp och doftar gott. Och hur vi utnyttjar hela detta gigantiska trädäck på ett helt annat sätt än vad vi gör i dag. Drömmar är bra eller hur?


Vi har världens finaste lilla trätralls vakt...

I stammen från äppelträdet har jag satt lite fin ljung för att gör  sensommar fint vid parkeringen.


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar