torsdag 27 februari 2020

Ganska rimligt att man mår bra en sån här fin dag som vi haft i dag. En strålande sol som värmde gott och en klarblå himmel med några söta duninga moln på. I morse var det minusgrader, säkert vinterns kallaste natt...4 minus eller nåt. 




Jag har jobbat lite i trädgården, grävt upp lite lökar som fått flytta på sig då vi ska lägga stenplattor mot huset ist för rosor och marktäckande grönt som sprider sig som fan. Sen har jag börjat klippa/såga ner de två stora förvuxna kaprifolerna som står så olägligt vid gungställningen...vem tusan kom på iden att använda gungställningen som klätterstöd till kaprifol i levet mellan egna gungande barn och barnbarnen...kan vara jag men det kan också vara mannen. Ner ska dom och grävas upp ska dem med...gärna i höstas men då hade jag inte tänkt ut vart de skulle få bo istället. Nu ska den vanliga bondkaprifolen få flytta närmare altanen och förhoppningsvis kommer den att trivas lika bra vid det gamla äppleträdet som gungställningen. Tänk bara vilken härlig doft den kommer att sprida på altanen i sommar. Den andra, den största som är vintergrön ska antingen få flytta till ena dottern eller så får jag hitta en plats här hemma i trädgården men inte för nära där vi vistas mycket för dess doft är i starkaste laget för mig.

Se bara så stor denna väldoftande vintergröna kaprifol var och efter lite klipp/såg så hade jag kommit in i det torra och svår klippta. Jag blev inte ett dugg ledsen att batteriet i min lilla Bosch sax tog slut haha.



Jag älskar detta första riktiga trädgårdsarbetet för året med gräv och klipp...lite jord under naglarna och livet är toppen. Att räfsa löv och mossa gills inte...det gör jag ju året om.

I dag skulle man lätt kunnat vråla VÅR för full hals för det har det verkligen varit i dag. Bakslag kommer säkert för inte kan vi få en vinter som är så här perfekt...(perfekt enligt mig alltså). Varje morgon när jag tittar ut och ser att det regnar eller är uppehåll...skit samma bara det inte snöar....då är jag  lycklig...iaf en liten stund för sen ska ju hunden ut och tja blåser det inte storm så regnar det så in i och sånt väder är inte heller så himla skoj att rasta hunden i.

Snöklockorna frodas och snödroppar och vintergäck sjunger på sista versen medan ramslöken är färdig att skördas. 




Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar