tisdag 14 januari 2020

Eftersom jag led så av att inte ha fångat julen utan fick fira den med en besvikelsekänsla i kroppen så har jag tänkt efter vad som gick så fel.

Jag älskade julen när jag var barn och så även när våra barn var små. Vad jag tyckte om julen under min tonårstid vet jag inte....då var jag väl mest förälskad i mannen som jag fortfarande har vid min sida 💖 så julen var väl inte så viktig haha. Något hände på vägen medan våra barn växte upp och jag blev ganska så anti mot julen. Jag började då att jobba i ett yrke som aldrig tar ledigt och inte tar hänsyn till familj och högtider. Först var jag timanställd och fick snällt finna mig i att ta de pass som ingen annan ville ha...julaftons kvällar och nätter. År efter år så även när jag fick fast tjänst på ett annat ställe...julaftons kväll efter julaftonskväll och så dagarna där efter. Att söka semester är en sak men att få den beviljad är en helt annan sak. Denna senaste julen så jobbade jag dag julafton och kväll juldagen, sökte semester och fick faktiskt båda dagarna beviljade....det har aldrig hänt tidigare. 

Sen vi fick barnbarn har något hänt i mig igen och jag uppskattar julen mer och mer. Hos oss är det bara de små som får julklappar och än är de så små att de uppskattar allt de får och bryr sig inte ett dugg om priset eller vad som är på modet just nu. Det är speciellt att få uppleva deras förväntan på jultomten och julklapparna. Att se deras ögon när tomten kom men tomten gick till fel ingång och höll på att hamna i poolen ist. Att se deras glädje över sina julklappar och ha två svarta sopsäckar fulla med julklappspapper och kartonger i överflöd när de åkte hem...den glädjen alltså 💗




Denna julaftonen var det vår tur att ha alla hemma och jag försökte anstränga mig att få det julmysigt med tomtar, gran och pynt. Julgran var vi ju tvungna att ha efter som äldsta barnbarnet påpekat några veckor innan att vi inte kunde fira jul hos oss för vi hade ingen julgran...älskade unge som fick oss att gå på julgransjakt veckan innan jul. Det var inte det enklaste att hitta en gran som såg ut som en gran..de enda som var kvar var så tilltufsade att jag vägrade lägga pengar på dom. Men tillslut fick vi ge upp och ta den minst fulaste granen och snällt ge 220 kr för den... Den är nu ute ur huset men står på altanen i sin fot och påminner mig om att till nästa jul ska granen inhandlas i början av december.



Jultomtar kom upp lite varstans i huset men jag fick panik och de flesta åkte ner i lådan igen och de som blev kvar uppe var inte många. Men röda dukar och julblommor hjälpte till att få julfint. 

Julafton var lagom stressig och alldeles underbar Och på juldagen gjorde vi en repris (utan julklappar) då även mina föräldrar var med...vilket jag uppskattar så mycket nu eftersom situationen med min pappa är som den är just nu. Vi åt upp resterna av julmaten och bara hade det mysigt tillsammans.




Det jag skulle komma till var ju att jag tänkt ut vad som gått så fel i min jakt på julen är mitt eget sätt att tänka och se på julen. Julen är bara en dag bland alla andra under året och för mig har det aldrig varit viktigt om man firar jul på just julafton eller om man gör det innan eller efter. Men det har alltid varit viktigt att få vara tillsammans med min familj den dagen vi väljer att fira.

Men egentligen består ju julen av så mycket annat och det är där jag brustit denna julen....av tidsbrist, fel period i jobbschemat, jobbet som tog all musten ur mig, saker jag inte kunnat styra över och med allt detta kom stressen...stressen över att inte hinna, inte ha tid, inte få i hop en julpysseldag med barnbarnen...stressen över att julen vägrade fångas.




Det jag inte hann få denna julen var lugnet, myset och tiden innan själva julen. Dofterna av jul...kanel, glögg, julbak, julgodis, pepparkakor och gran. Sakerna jag inte hann njuta av så som en fint upplyst gågata med alla sina granar och girlanger, julgransköpet som bara blev en press och att vi inte hann med att julpyssla eller baka med barnbarnen. Jag hade förberett mig med att köpa hem chokladtomtar och annat kul julgodis som de skulle få under tiden vi pysslade. Men prickiga korvsjukan (vattkoppor) slog till och med en nyfödd i andra barnbarns ligan så fick vi hoppa över julpysslet. Mina var inte heller med på hela släktes julmingel hos syrrans dotter pga av detta och det var såklart trist men inget man kan göra något åt. Det var iaf väldigt mysigt kan jag lova.



Den kommande julen så ska jag börja jula i tid...dricka glögg i mängder och ha glögg i doft krus på värme, hänga upp pepparkakor i mina grenar i taket och ta in granris tidigt....gärna tillsammans med adventsljusen. Och därefter så ska jag pytsa fram lite varje dag...röda juldukar, tomtar, tomtelandskap och julgranen ska in tidigt tidigt. Men inte alla våra tomtar för då får jag panik på riktigt haha.Om allt är klart till lucia så bör jag iaf ha fångat julen eller hur....😉. 



Eftersom det inte är vår tur att ha julen i år så kan jag med glädje skippa julmaten när vi firar jul och äta tacos som vi gör varje jul när vi firar julafton en annan dag...mkt mer uppskattat än julmaten. Sen ska jag såklart ha massor av köttbullar och vörtbröd i frysen så jag kan ta en köttbulle macka eller flera...och njuta tsm med en bra bok sent på julaftonskvällen i lugn o ro efter ev jobb.....

Ja det är inte själva julen som gör julen utan dofterna och de små sakerna som gör julen för mig. Så påminn mig i december när jag gnäller att jag inte gillar julen och att den inte låter sig fångas att jag ska läsa detta inlägg....

Så jag passar på att lägga en liten påminnelse till mig själv här....

* Jultomten och jag bär inte samma halsband igen.

* Klura ut nåt nytt med jultomten.... tex låna grannes häst och klä ut som ren...

* Julpysslet sker tidigt i december och jag ber jultomten hålla oss alla fria från virus och annat mög.

* Göra julfint på trappan ute till advent då det gör så mycket för ens inre att mötas av det när man kommer hem trött och sliten från jobbet.

* Att inte ha stor fest 4 dagar efter julfirandet.....

* Att inte glömma dofterna och se till att ha massor av glögg hemma. Baka pepparkakor och lussebullar innan advent och ha i frysen för alla vet att pepparkakor, lussebullar och glögg är en bra kombo för att få julkänsla...det är bara jag som glömmer bort det i min stress i att fånga julen...




Men nu tar jag nya tag, lägger julen på is i 10 månader och ser framemot den kommande våren.




Kram

2 kommentarer:

  1. Klart att du får låna Lexus, han skulle passa bra som ren...….!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Tack vem vet det gör jag kanske..hästrädd som jag är.

      Radera