onsdag 26 september 2018

Recept på äppelmust

Börja med att ta fram allt du ska använda för våra svenska äpplen blir fort bruna.

Jag använder en råsaftcentrifug, skalkniv, äppelurkärnare, saftsil med duk, en kastrull, hålslev för att skumma av och en kökstermometer för att kolla så musten kommer upp i rätt temperatur innan den slås över på flaskorna. 
Ha rengjorda flaskor med sån där gammal saftkork med gummiring som du lägger i ugnen på 110 grader under tiden du sen värmer musten, gärna lite längre.

Skölj och kärna ur äpplena. 
Skär bort det kantstötta och andra skavanker som du inte vill ha med. 
Kör ner äpplena i råsaftcentrifugen.
Häll över musten i saftsilen som står över kastrullen.
Låt rinna ner i kastrullen. När det slutat droppa så ta bort "skumrestet" som bildas överst i duken.
Fortsätt tills du har den mängd must du önskar, dina äpplen är slut eller tills din ork tryter ;)
Värm musten på spisen till 75-80 grader och håll den där i 15 minuter. Lite klurigt så passa den noga. Skumma av under tiden.
Häll över musten på de varma flaskorna som du tar direkt från ugnen, glöm inte att de är riktigt riktigt varma så bränn dig inte. 
Tillslut flaskan direkt. 
Avsvalna sakta och ställ sen de svalt. 
Man kan oxå frysa musten och ta fram vid behov ist för att ha den på flaskor. 

Så här ser mina flaskor ut. Det har varit öl i dom från början och nu återanvänds de som saftflaskor. Viktigt är att de är väl rengjorda och upp värmda för sterilisering. 

Tänk på att det går åt mycket äpplen att göra must. Man behöver inte heller sila av och värma till musten. Man kan med fördel dricka saften direkt när den du råsaftat äpplena. 

Hoppas du tycker det är lika roligt som jag gör att göra must. Lycka till.



Jag såg i My Feldts bok Björnbärssnår, äppleskrutt och rabarberskugga att hennes  recept på must är ganska identiskt med mitt. Hennes bok är förövrigt helt underbar så den är inte fel att läsa eller bläddra i. Mycket i den är som sagt typ samma som jag alltid gjort, så även min mamma och mormor. Det gamla sättet att ta tillvara på saker i naturen går ju oftast från mamma/pappa till barnen och så faller det i glömska men här blir man påmind om hur det var att ta tillvara på det naturen ger. Jättekul.

Mys underbara bok tillsammans med mina äpplen.


Jag fick denna bok av ena dottern i våras och det är nog denna bok jag saknat. Saknat för att här får jag liksom en bekräftelse och aha upplevelse att ja så var det mormor gjorde. Boken är inte bara en kok/bak bok, den har härliga bilder och teckningar och texter i från My. 

Tack hjärtat för boken <3

Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar