torsdag 9 november 2017

Mina tio minuter i rampljuset, nä men nej tack, inget rampljus för mig. Läste på en blogg om något som kallas SHIFT jag kallar det Mina tio minuter.

I 30 dagar ska man avsätta tio minuter av sitt liv att göra något som man vanligtvis inte brukar göra. Tex kan man yoga, rensa mobilen eller what ever. Har läst om liknande innan men aldrig varit motiverad men nu kändes det som jiiiiha nu kör vi....typ. Jag är nu inne på dag fem och jag har satt mig för att det ska vara rensa, sortera och kasta som gäller. Tyvärr är det svårare att hålla de där tio minuterna för man kommer i gång och sen är det kört. 

Dag 1 rensade och sorterade jag tex bland våra engångsartiklar...tallrikar, kaffekoppar, bestick tja allt sånt. Så jävla mycket vi har som bara ligger. Men skönt att få en överblick på vad vi har. 

Dag 2 var enkel....städa och rensa lådorna med servetter. Japp lådorna för det var tre lådor i byrån som var nästan fulla av servetter. Nu är det två lådor ist då jag organiserade om det lite. Och nu vet jag att jag inte behöver köpa servetter i jul (eller de fem närmaste jularna) till nyår eller till studenten nästa år. Och jag har säkert somriga servetter till jag går i pension haha. 

Dag 3 rensade jag mina lådor med ljus, stearinljus, värmeljus, blockljus och all annat i ljusväg som har en veke. Å herre gud om jag har servetter är det inget mot vad jag har ljus. Inget jag behöver handla till jul. Men guldfärgade till nyår hade jag inga. Fick verkligen omorganisera bland ljusen och jag gallrade hårt och mycket har redan hamnat på tippen. Värmeljus har vi i mängder....
Detta tog mycket mycket mer än tio minuter men guld värt att det faktiskt är gjort.

Dag 4 fick jag för mig att ställa i ordning på alla mina innerkrukor som ryms på två hyllplan i tvättstugan. Enkelt match på lite mer än tio minuter. Lite gick till tippen. Jul och nyårskrukorna står längst fram och hyllorna är av torkade. Snyggt att skåda på. Dessvärre känner jag att övriga tvättstuga/pannrum nu också behöver lite kärlek. 

Dag 5. I dag har jag ännu inte gjort helt klart det jag tänkt.... Rensade ett skåp i går kväll som flyttades till annat rum i dag. Nu ska allt in igen, har börjat men satan vad trögt det går. Att jag hamnade här i stället är säkert för det är så tråkigt. Bara hälften kvar så är ju bara att sätta igång igen.. Än en gång tar det ju mer än tio minuter.




Jag gillar iaf konceptet med de där tio minuterna. Får väl hitta lite enklare objekt att ge mig på i helgen som inte drar så mycket annat med sig.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar