torsdag 26 november 2020

November...jag gillar inte november för det är en sån grå och trist månad. 

När jag var liten var november den eviga väntan till att adventskalendern på Tv började. När barnen var små var det ett jäkla stök och bök med all luciaträning och hem & skola förberedelser inför skolans julfest... När sen allt sånt haft sin tid och livet blivit lugnare har november fortsatt att vara den dryga månaden i grått och med lövräfsning som ett grått vått jobb som bara måste göras. Men i år hände något...november har varit ljus, behaglig, mild och nästan underbar.... Lövräfsningens första del gick super bra i strålande sol och grannen fick sina åtta säckar med boklöv. Övrig lövräfsning har jag bestämt låtit mig glömma....iaf för tillfället haha. 

November är månaden då det tävlas och skryts om vem som har gjort ditten å datten i advents och julväg innan vi ens kan snusa oss till att advent är på gång. Vem har redan bakat sju sorters julkakor, fixat finaste adventsljusen och flest julblommor i fönstren??? Ja inte är det jag inte men visst de två köksfönsterna har fått sina ljugardiner, ljusstakarna sprider ett fint sken och julstjärnorna lyser rött i sina vita krukor. 

Solen lyser genom de av mannen ny putsade fönsterna, adventsstjärnorna lyser så där mysigt i fönsterna i vardagsrummet. Julklapparna är inhandlade, dock ej inslagna än och glögg å pepparkakor bara väntar på att få avnjutas...

Ja jo jag tror bestämt november är extra fin i år... Om man tänker efter kan det nog vara coronans förtjänst...livet är lugnare, ingen hets och inga träffar....

Till och med blomster krassen har älskat november i år.


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar