torsdag 5 november 2020

 Hur gick det då med mitt odlings år? Tja det gick väl ganska sådär åt helvete liksom... Bra framtill mördarsniglarna invaderade oss med allt vad de hade och de tog säkert hjälp av sina allierade runt om i byns trädgårdar....

Potatisen växte och smakade supergott men en natt hade mördisarna fått kläm på hur goda nypotatis är och så var min potatisskörd ett minne blott. 

De tuggade i sig alla mina solrosplantor utom två medan vi var på en minisemester. Men de två plantor som blev kvar närde jag vid min barm så de växte och blev stora. Den ena betydligt  större och grövre än den andra....underbara ljuvliga blomma som fortfarande har gula om än lite skamfilade blommor där ute vid poolen. 

Tomaterna de växte sakta och blev inte så goda men likväl har jag typ 10 liter tomater i frysen. Och då har vi ändå ätit många och även haft i maten. Kan ni påminna mig nästa vår att jag inte ska ha 22 tomatplantor utan nöja mig med sisådär 5 st...please.

Paprikorna och chilin gav mängder av frukt men dessvärre med inneboende små slemmiga minidjävlar...mördisar såklart . Jag offrade alla plantor till avskrädes hörnan längst ner i vår trädgård.

Persiljan den trivdes verkligen inte tillsammans med elefantgräset...suck.

De där larverna som invaderar bla krassen fick jag lite bättre bukt med och jag nu har vi superfina krasse i alla härliga färger som lyser upp trädgården. 

Smultronen hamnade mest i barnbarnens magar och hallonen är illa skötta så det blev inget större av den skörden. 

Körsbär fick vi nästan inga. Äpplena som sammas med honungsrosen gav massor av härliga stora äpplen. 

Ingrid-Marie träden har massor av små maskätna äpplen...... Tror fåglarna ska få resten då det känns meningslöst att lägga tid på dom.

Summan av odlingsåret är samma som coronaåret.....skit.





Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar