lördag 21 december 2019

Jakten på julen......

Jag jagar och jagar efter den där julen men fångar den liksom aldrig...... 

En dag följde vi med barn och barnbarn till ett varuhus...ett ställe där de har ett helt hus fullt bara med julen...julsaker i överflöd och härligt uppbyggda tomtelandskap. Med småbarns tindrande ögon och massor av wow...mormor kolla här osv så fick man en liten aning om den där julkänslan....som tvär dog när barnbarnen åkt hem för kvällen. 


En dag när det aldrig blev riktigt ljust for mannen och jag runt som galningar efter den perfekta granen....mer och mer jäktad kände jag mig för granar var visst redan en brist vara i stan...och mörkare och mörkare blev det... Sen greppade jag desperat tag i en gran...inte den snyggaste, inte den perfektaste och absolut inte den första vi kollade på....men definitivt den fulaste...granen finns numera i huset...slut på meddelandet om vår julgran...punkt. 



Huset ser ut som det brukar frånsett det fina ljuset av stjärnor och adventsstakar i fönsterna, några stackars röda dukar och en massa plastbackar med julsaker i....julsaker som inte vill hoppa upp och ställa sig på plats själv. Nya ljusslingan som ska vara ute vid trappan ligger fortfarande kvar inne och väntar förgäves på en förlängningssladd att ingå äktenskap med...... 

Pepparkakor....mormors pepparkakor....Kan man verkligen fira jul utan att ens ha bakat en sats av dessa godingar? 

Julstjärnorna blommar så vackert inne och julrosorna blommar så vackert ute på trappan och jag....jag jagar fortfarande den där julen.....




Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar